Exodus jako obraz zkušenosti

25.03.2019

Vysvobození a daru života

V Bibli jsou zaznamenány tři události, které vypovídají o vysvobození a daru života. Událost vyvedení Izraele z Egypta, zde Hospodinovým vyvoleným nástrojem byl Mojžíš. Událostí navrácení národa Izrael zpět do Jeruzaléma a na jejich území z vyhnanství, Hospodinovým vyvoleným nástrojem byl perský král Kýros, když dovolil Hebrejům se po sedmdesátiletém vyhnanství navrátit zpět do své země a znovu vybudovat Jeruzalém. Tím třetím je "vyjití, ke kterému je zván každý z nás. Hospodinovým vyvoleným nástrojem je Ježíš Kristus. To třetí vyjití či vysvobození není nějak spojeno s územím, ale je spojeno s životem ve svobodě, s vysvobozením z hříchů.

Daru společenství s Bohem

Mojžíš vystupuje k Bohu na horu (Ex 19), kde se s ním Hospodin setkal v hořícím keři, a tak se splňuje, co řekl Hospodin v Ex 3,12, že na této hoře bude Izrael sloužit Hospodinu a prožije zde významné setkání s Hospodinem. Mojžíš jako prostředník mezi Hospodinem a lidem Izraele předává pokyny, lid odpovídá ANO na Hospodinovu nabídku, že jim chce být Bohem a vést je svým slovem. Jejich vztah k Hospodinu je založen na tom, že Bůh jim dal život - stal se jim Otcem, vyvedl je z otroctví. Povaha jeho skutku záchrany svědčí o Hospodinově charakteru. Tím, že až dosud poslouchali Hospodinovo slovo, dosáhli vysvobození z Egypta - to je dostatečný základ pro jejich "ano". Na druhé straně, v těchto slovech zaznívá i velké očekávání z úst Hospodina. Oznamuje Izraeli, že chce žít uprostřed nich. Ve slovech o tom, že mu budou královstvím kněží, je i plán, že lid Izraele bude plnit kněžskou službu, službu prostředníka mezi Hospodinem a dalšími národy, aby i další národy poznaly tohoto Hospodina skrze jeho lid.

Zkoušek a tříbení na cestě

Hospodin chce lid Izraele zkoušet (Ex 15,25; 16,4). Bůh lid Izraele zkoušel, prověřoval jejich víru. Když přijdou do oázy, kde je hořká voda, budou dál věřit v jeho dobrotu? Budou čekat na jeho pokyn, kterým nyní bylo hození dřeva do hořké vody (Ex 15,25-26)? Budou důvěřovat Hospodinu, že druhý den zase sešle manu a nasytí je (Ex 16,19-22)? Bůh též lid Izraele chtěl v těchto zkouškách učit - co to znamená sloužit jemu, následovat ho. Bůh sliboval lidu Izrael dobrotu a hojnost. Měli se například učit, že Bůh jim chce dát vodu a vést je k uzdravení nejen vody, ale celého života (Ex 15,26). Měli se učit znovu důvěřovat Bohu každý den, že jim dá najíst a postará se o ně (Ex 16,19). Tajně schovaný chléb na druhý den zapáchal, podobně jako voda či žáby při první a druhé ráně na Egypt (Ex 7,21; Ex 8,10). V kontrastu s tím stojí svědectví sedmého dne, kdy chléb připravený z many vydržel v dobré kvalitě z předešlého dne. Souvislost s Novým Zákonem: Ježíš Kristus o sobě v Janově evangeliu prohlašuje, že on je ten chléb z nebe, který dává život světu (Jan 6,31-35), a že on je ta voda života, kterou kdo pije, tak zůstane naživu (Jan 7,37-39), a tak naráží na obě události reptání na cestě Izraele.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky